Om hvad der har inspireret mig til nogle af numrene

Dragonfly

er inspireret af guldsmedens helt særlige måde at flyve på.

Den kan både lynhurtigt skifte retning, og den kan stå stille i luften. Det er en abrupt måde at flyve på. Får man øje på den, flyver den måske først langsomt, eller den står stille, hvorefter den pludselig i løbet af næsten ingen tid er fløjet et andet sted hen, for så igen at stå stille i luften, og for derefter få øjeblikke senere at være helt væk.

Som jeg har komponeret nummeret Dragonfly, ser jeg for mig, at stykket begynder med en sommereng. Lidt henne i musikken kommer der en guldsmed flyvende ind over engen. Så komme der endnu en guldsmed, og nu er de to, der flyver rundt. Efter at have fløjet rundt sammen et stykke tid, flyver den ene af de to væk. Den sidste flyver lidt rundt alene, og så er den pludselig også væk. Tilbage er der igen nu helt stille og ro over sommerengen.

Hør Dragonfly ved at klikke på afspilleren til højre.

closeup-1154745_1280

Arlington

er inspireret af et besøg på Arlington National Cemetery.

Det var en meget smuk, mennigsfuld og for mig også en meget betydningsfuld oplevelse. Det har jeg skrevet et essay om, som jeg sendte til Arlington National Cemetery. De har efterfølgende lagt mit esssay Essay on visiting Arlington National Cemetery” ud på deres hjemmeside.

Essay´et kan ses ved at klikke herunder på linken til Arlington National Cemetery’s facebook-hjemmeside.

Link til Arlington’s hjemmeside

17 August 2012 at 09:26

Hør musikstykket Arlington ved at klikke på afspilleren til højre.

IM001514

A Night in the Nursery

er inspireret af en lille stump musik, jeg var ved at lave, som tilfældigvis med lidt god vilje godt kunne minde om en form for en godnathistorie. Spørgsmålet var så. Hvad skulle der nu komme efter det? Det gav mig idéen til en slags musikfortælling om En nat i børneværelset.

A Night in the Nursery består af i alt 9 små korte musikstykker.

Det starter med godnathistorien. Så falder barnet i søvn. Derefter kommer først moderen ind og ser til barnet, så faderen. Barnet drømmer og bagefter falder barnet ned i den dybe søvn. Solen stå op og det bliver morgen, og barnet vågner. Til allersidst er der en coda, som er en selvstændig afsluttende del af musikstykket. Ligesom der nogle gange til sidst i et eventyr eller en historie kan være en pointe eller morale, er coda’en her brugt som en slags pointe eller bare krølle på halen til at afslutte fortællingen om En nat i børneværelset.

Hør A Night in the Nursery ved at klikke på afspilleren til højre.

De 9 korte musikstykker i A Night in the Nursery varer i alt 7 min. 8 sek.

1. The Bedside Story   0:00 – 1:40
2. Falling Asleep   1:42 – 2:17
3. Mother Kissing Good Night   2:19 – 3:15
4. Father in the Glow of the Bedside Lamp 3:17 – 4:12
5. Dreaming   4:13 – 5:12
6. Fast Asleep   5:14 – 5:38
7. Daybreak   5:38 – 5:57
8. Waking Up   5:58 – 6:47
9. Coda   6:47 – 7:08 

The Butterfly

er inspireret af sommerfuglens flaksende flugt.

Til at udtrykke sommerfuglens flaksende flugt har jeg brugt polyrytmer. Det kan man læse mere om på siden POLYRYTMER.

The Butterfly er den sidste af fem varationer og er den afsluttende del af musikstykket Theme with Variations. Den begynder inde i nummeret Theme with Variations efter 4 min. og 48 sek.

Sommerfuglen kan også høres som et lille kort nummer for sig selv.

Klik på afspilleren til højre.

image1

Theme with Variations

har jeg komponeret ud fra den idé, at jeg først ville lave et tema i basstemmen, og så bagefter lave en række forskellige melodistemmer i diskanten, som hver især skulle passe sammen med basstemmen.

Min idé med først at lave en basstemme og så på baggrund af den bagefter lave melodistemmen var der en særlig grund til.
Da jeg lige var begyndt at komponere, kunne jeg dengang godt blive lidt usikker på, om den musik jeg lavede, måske bare var noget, jeg tidligere havde hørt. Derfor prøvede jeg med programmet SoundHound at teste, om mine første musikstykker egentlig stammede fra noget andet musik. Det var der ikke noget, der tydede på (no match found).
Men alligevel – for at overbevise mig selv om, at jeg ikke ubevidst plagierede andres musik, så tænkte jeg over, hvordan jeg ville kunne blive endnu mere sikker på det.
Og så var det, at jeg kom på den idé med at starte med at lave en basstemme og så først bagefter lave en melodistemme. Det ville jo give mig meget få frihedsgrader til at lave melodistemmen, når den sådan helt skulle indordne sig basstemmen. Med den fremgangsmåde og i så faste og begrænsende rammer mente jeg, det ville være ret så usandsynligt, at melodistemmen ville kunne blive et plagiat af noget andet musik.

Grundtemaet i Theme with Variations er basstemmen, som på klaveret spilles af venstre hånd. Først hører man basstemmen alene. Derefter kommer fem variationer. Basstemmen gentages i alle variationerne samtidig med, at der nu også er en melodistemme, som på klaveret spilles af højre hånd. Både melodi- og rytmebilledet ændres i hver variation, mens basstemmen hver gang er den samme.

Grundtemaet og de efterfølgede variationer varer i alt 6 min.:
1. Theme  (Grundtema)   0:00 – 0:42
2. The Dance  (Dansen)   0:43 – 1:27
3. Thaw  (Tøbrud)   1:28 – 2:50
4. Dreams  (Drømme)   2:51 – 3:50
5. The Castle  (Slottet)   3:51 – 4:47
6. The Butterfly  (Sommefuglen)   4:48 – 6:01 

Hør Theme with Variations ved at klikke på afspilleren herunder.

Theme with Variations – en passacaglia

Senere har jeg fået vide af nogle af dem, der har hørt nummeret, at Theme with Variations er lavet som en passacaglia*.

*Passacaglia:
En musikform som stammer fra det syttende århundrede i Spanien, og som stadig i dag bruges af koponister. Det er som regel af mere alvorlig karakter, og er ofte – men ikke altid – skrevet i tredelt takt og baseret på et grundtema i bassen, der hele tiden bliver gentaget. – (fra Wikipedia)
Passacaglia – (fra Gyldendals fremmedordbog): “En gammel spansk dans (ofte udført på gaden); langsom sats i tredelt takt af suite.”

Der er altså noget, der hedder en passacaglia, og Theme with Variations var nærmest tilfældigvis blevet helt i tråd med denne musikform. Det gav mig mod på til at lave en ny passacaglia, som blev til passacagliaen Beyond.

spansk dans

Beyond

blev jeg inspireret til at lave, fordi jeg nu gerne ville prøve, om jeg kunne komponere en passacaglia mere.

Ligesom i Theme with Variations starter Beyond med, at man først hører grundtemaet solo, spillet af venstre hånd i bassen. Derefter kommer der fem variationer, hvor melodistemmen i diskanten bliver spillet af højre hånd, samtidig med at grundtemaet hver gang bliver repeteret i bassen. Jeg synes selv, at stykket hænger godt sammen.

Hør Beyond ved at klikke på afspilleren til højre.

beyond square